شیر اطمینان پکیج چیست و نحوه عملکرد شیر اطمینان چگونه است؟

شیر اطمینان اورینگ دار برنجی رایارادیس

شیر اطمینان (به انگلیسی: Relief valve) گونه‌ای از شیرهای صنعتی است که جهت تنظیم ، کاهش و ثابت نگه داشتن فشار خروجی شیر در خطوط انتقال ، شبکه و توزیع آبهای آشامیدنی و خام و دیگر صنایع از جمله پکیج های دیواری مورد استفاده قرار می گیرند . شیر های فشار شکن ( شیر اطمینان ) در دو نوع مکانیکی و پایلوتدار مورد استفاده می گیرند.

شیر اطمینان در پکیج های دیواری با جنس های فلزی و معمولا برنجی، پلیمری ساخته میشوند.

شيراطمينان رزوه اي گارانتی رایارادیس

شیر تخلیه ی پکیج یا شیر اطمینان، از اجزای حفاظتی در پکیج ، به منظور کنترل فشار بیش از حد تولید شده در سیستم است. هنگامی که آب در سیستم پکیج حرارت می بیند، افزایش فشاربه وجود می آید. در مواقعی که فشار پکیج بیش از حد بالا برود، شیر اطمینان پکیج به صورت اتوماتیک باز شده و فشار اضافه داخل مدار دستگاه را خارج می کند تا فشار بالا در دستگاه خنثی شود. در اینجا به شناسایی نحوه ی عملکرد شیر تخلیه ی پکیج و نیز بررسی عیب یابی سیستم آن می پردازیم.

با باز کردن شیر اطمینان و یا بستن آن، که معمولا در زیر پکیج قرار گرفته است، می توان فشار پکیج را کنترل کرد. در بسیاری از موارد، افت فشار پکیج با باز و بسته کردن این شیر کنترل شده و می توان از طریق، مشکل گرم نشدن آب را نیز برطرف کرد.

شیر اطمینان پکیج

نحوه ی عملکرد شیر تخلیه ی پکیج

شیر اطمینان پکیج دیواری، به منظور کنترل فشار دستگاه در آن تعبیه شده است. این قطعه کمک می کند که فشار پکیج از حد استانداردی، بیشتر یا کمتر نشود. قطعات پکیج که در مدار آب سیستم هستند، تحمل فشار بیشتر از ۳/۵ بار را ندارند. در نتیجه باید وسیله یا ابزاری برای کنترل این فشار باشد تا قطعات آسیب نبینند. شیر اطمینان و یا شیر تخلیه پکیج، جهت اطمینان از بالا نرفتن فشار و کاهش آن در صورت نیاز، تعبیه شده است. شیر اطمینان پکیج دارای یک فنر و یک دیافراگم لاستیکی است که تحمل فشار را تا ۲/۵ بار دارند. عملکرد شیر تخلیه به این صورت است که اگر فشار پکیج بیشتر از حد مجاز شود، فنر کم کم جمع شده و باعث می شود دیافراگم مسیر شیر اطمینان را باز کند. در نتیجه آب اضافی به بیرون می ریزد و فشار دستگاه به حالت عادی باز می گردد.

دلایل خرابی شیر اطمینان پکیج

شیر تخلیه پکیج یا همان شیر اطمینان پکیج یکی از قطعات اصلی این سیستم گرمایشی می باشد که در زیرِ اتصالات پکیج و به منظور کنترل فشار داخلی تعبیه شده است. در برخی از مواقع به دلیل فرسودگی، وارد شدن شوک گرمایی و یا ضربات غیر منتظره این شیر تخلیه ی پکیج خراب می شود و دچار نشتی می شود. چنانچه شیر تخلیه پکیج خراب شود بهترین کار جهت سرویس دهی صحیح پکیج، تعویض آن با مدل مشابه می باشد که باید توسط تعمیرکاران مجرب اعمال شود.

منظور از افت فشار پکیج چیست؟

افت فشار پکیج، یکی از مشکلات رایج این دستگاه است که افراد زیادی از بروز آن شکایت دارند. منظور از افت فشار پکیج این است که دستگاه فشار لازم برای گرم کردن آب را ندارد. این مشکل ممکن است در اثر نشتی مدار بسته پکیج یا نشتی آب اتفاق بیفتد. در این حالت وقتی شیر آب را باز می کنید، مشعل روشن نشده و به دنبال آن، حرارت آب بالا نمی رود. در نتیجه آب سرد است و گرم نمی شود. گاهی منبع انبساط پکیج درست کار نکرده و یا هوا در لوله ها وجود دارد و افت فشار پکیج به این دلیل اتفاق می افتد.

علائم خرابی شیر تخلیه ی پکیج

مطمئنا خراب بودن شیر اطمینان پکیج دارای علائمی می باشد که نیاز به توجه ویژه دارد. علائم اصلی خرابی شیر اطمینان پکیج عبارتند از :

  • بالا رفتن بیش از حد فشار در پکیج
  • نشتی آب از شیر اطمینان پکیج

خراب بودن شیر اطمینان پکیج با بالا رفتن بیش از حد فشار پکیج اتفاق می افتد. در این حالت عقربه فشارسنج پکیج بیش از ۲ بار را نشان داده و در محدوده قرمز رنگ فشارسنج قرار می گیرد، در چنین حالتی اگر پکیج همچنان به کار کردن در فشار بالا ادامه دهد، با علامت بعدی خرابی شیر اطمینان پکیج یعنی نشتی آب از محل شیر تخلیه ی پکیج مواجه خواهید شد و سیستم گرمایشی پکیج نیازمند تعمیر می شود.

دسته‌بندی مقالات
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
ورود به سایت